måndag 25 januari 2010

Väl valda ord

Häromdagen läste jag något som fångade min uppmärksamhet, det var fem ord som vars innebörd träffade mig mitt i magen. Dessa ord som fångade min uppmärksamhet så var:
Sluta reagera och börja agera
Jag uppfattade dessa ord som om att innebörden var att man skall sluta upp med att bara reagera över saker ock ting och istället göra något åt dem, agera. Detta stämmer precis in på mig (och säkert många av er). Jag är jätte bra på reagerabiten men inte fullt lika bra på agera, men jag övar mig och jobbar på det. Dessa ord kan mycket väl stämma in på många delar av livet. Det är mycket saker vi reagerar på, det kan vara att vi inte längre kommer i våra kläder, det kan vara att någon i vår bekantskapskrets är otroligt jobbig eller kanske elak, eller så kan det vara större saker så som vad vet jag, miljöproblematiken kanske. Men hur det än är så är vi alla väldigt bra på att reagera, men oftast stannar det där och agerandet för att göra något åt det uteblir. Jag skall i alla fall försöka bli bättre på detta och sluta gnälla över saker som faktiskt går att göra något åt. Sluta reagera och börja agera!

Inga kommentarer: