måndag 7 december 2009

Vett och etikett

Igår kväll var jag och Linus på bio. Vi såg filmen 2012 vilken var en helt okej film. Den blev lite förstörd av alla specialeffekter. Men mest av allt blev filmen förstörd av de två som satt bredvid mig i salongen. Så fort filmen satte igång satte de igång att prata högt och ljudligt. De härmade alla filmkaraktärernas repliker och kommenterade allt som hände i filmen. Till detta gjorde de yviga och livliga rörelser med både armar och ben. Dessutom hade den som satt precis bredvid mig sin dricka i drickahållaren i armstödet emellan oss och varje gång denna personen druckit och skulle få ner drickan i hållaren igen höll denne på att sätt drickan i mitt knä pågrund av att personen var för upptagen med att prata och gestikulera istället för att titta vart drickan hamnade. Varje gång personen drack så hörde man ett högljutt Sluuuuuuurp för att suga normalt i sugröret är tydligen ute. Dessutom åt personerna popcorn och då kan man ju tycka att man sticker ner handen, tar upp popcorn och äter dem. Men inte, personen skulle rota runt i popcornbehållaren och leta efter de rätta popcornen. Ja menar jag kan förstå om man har en godispåse och vill leta reda på en speciell godis och att det då prasslar men det var inget godis personen hade utan popcorn. Jag kan lova att alla popcornen är av samma sort och smakar samma så allt rotande i popcornen är helt onödigt! Efter cirka 2 timmar fick jag nog så jag vänder mig till dem och ber snällt att de skall sluta prata så högt hela tiden. Till svar får jag en blick som sa att jag var dum i huvudet. Även han som satt på andra sidan om personerna bad dem sluta prata utan att något hände. De fortsatte prata och röra sig under hela filmen.

Nu låter jag som en gammal sur pmstant men vem som helt hade blivit irriterad av personernas beteende. Jag tycker faktiskt att om man har ett behov av att kommentera allt som händer, skall hända och vad alla säger i filmen så får man faktiskt stanna hemma och hyra en film istället. Och nu när jag ändå är inne i gnället så undrar jag vad det är som är så svårt med att komma i tid till bion? Hur kan 5 olika sällskap alla komma 10 minuter efter det att filmen börjat? Det står när man bokar vilken tid filmen börjar. Dessutom var filmen försenad 15 minuter mot tiden på biljetten och ändå lyckas man komma 10 minuter efter att filmen börjat.

Oh det kanske är jag som börjar bli gammal. Snart kommer väl kommentaren "Ungdomar nu för tiden" ur min mun. Men fram tills dess så tycker jag faktiskt att det får vara lite vett och etikett i biosalongen! Prata gärna men inte för högt och kanske inte hela tiden. Så, nu är gnällkärrinegn klar. Ha en bra kväll och missa nu inte Ullared på kanal 5 ikväll.

1 kommentar:

Johanna sa...

Hahahha, störtskönt" din biterfitta. Hahahaha. dagens ungdomar, ja säger då de..hahaha!! Håller med! :)