lördag 5 december 2009

3-minutersregeln

Så då var det äntligen helg igen! Som jag har längtat efter att kunna sova och göra endast det man vill och har lust med. Det var varit en intensiv vecka och jag tror jag har gett tröttheten ett nytt ansikte. Trist bara att nästa vecka kommer att bli ännu mera intensiv men det är inget man kan göra något åt. När veckorna är så här intensiva som de är nu så är det lätt att en massa måsten läggs på hög och att en massa saker blir ogjorda på grund av ork- och tidsbrist. Men ett bra tips som jag läste för ett tag sedan och som faktiskt fungerar är 3-minutersregeln.

Den fungerar lika bra intensiva dagar som lugna. Den innebär egentligen bara att alla de "sysslor" som tar 3 minuter eller mindre måste man göra direkt när man kommer och tänka på dem. Exempel: Jag går in i köket för att hämta något att dricka och så ser jag att köksbordet behövs torkas av. Jag känner absolut inte för att torka av det men det kommer jag ju inte att göra senare heller så då tänker man: Tar det 3 minuter eller mindre att toka av bordet? Svar jag. Jo då tokar man av bordet så kan man gå tillbaka till soffan sen med sin dricka. Självklart funkar det inte att gå och leta efter saker så det blir 10 saker som tar 3 minuter för då är man plötsligt uppe i 30 minuters jobb men om man i förbifarten ser något så fråga, tar det 3 min eller mindre.

Inga kommentarer: