måndag 16 november 2009

Arbetsskadad, ja tack!

Jag och Theres besökte ett café idag. Under detta besök blev jag oroväckande påmind om att jag är arbetsskadad. Det som hände var att det strax efter oss kom in två tjejer och beställde varsin bakad potatis med röra. Den ena tjejens mat kom nästan direkt medan den andra tjejen fick vänta ca 10 min. Under den tiden hade tjej ett ätit upp och sköt tallriken ifrån sig. Båda tjejerna satt och läste och av den anledningen ställde tjej två också sin tallrik en bit ifrån sig fastän hon inte ätit upp. Under tiden gick en av de anställda runt och plockade disk från borden och hade en smutsig tallrik i sin hand. Hon gick fram till tjejernas bord, tog den smutsiga tallriken i sin hand och tryckte ner den i den halvuppätna bakpotatisen som stod framför tjej två. Tjej två hade ju inte ätit upp och blev därför upprörd när den anställde kom och förstörde hennes mat. Den anställde gick därifrån med ursäkten att det såg ut som hon inte ville ha mer när tallriken stod så långt bort från henne. När ingen ordentlig ursäkt kom gick tjej två fram till disken och bad om en ny bakpotatis varpå de anställda på caféet börjar dividera med henne att det var hennes fel att hon ställt sin mat så långt ifrån sig på bordet. Diskussionen fortlöpte och jag hann inte höra hur den slutade innan jag gick.

Under hela händelseförloppet tänkte jag: Men herre gud, ge henne ny mat och be om ursäkt. Sluta tjata emot henne och ge henne nu mat direkt. En missnöjd kund ger ytterligare 10 missnöjda kunder via hennes kompisar osv. Gör kunden nöjd, lös problemet. Jag satt och blev riktigt upprörd inombords.
Om man orkar bli upprörd över dålig service när man inte ens är involverad i situationen så är man arbetsskadad. Ja tack!

Inga kommentarer: